Dits Dahs

Nina Canell

09.09 – 31.10

September 9 – October 24, 2020

Preview days: September 9 – 11, 10 a.m. – 7 p.m.

Daniel Marzona is pleased to announce the second solo exhibition with works by the Swedish artist Nina Canell.
Nina Canell’s work does not revolve around the finished art object but the suprising, movable and inexhaustible capacities of the matter it contains. Throughout the sculptural process, this potential of energy is managed, placed, distributed, lost and regained, but never fully controlled.

The exhibition title “Dits Dahs”, an oddly formed onomatopoeia, is borrowed from the two different signal durations of Morse code, called dots and dashes or dits and dahs. Canell’s new body of work takes its cue from such transfers – its gaps as well as glitches – breaking down conduits in order to reflect on material interference. As a result of both chance encounters and careful observations, this mediation between substances and stuff leaves traces: from the distance that they travel, the things they bump into, or the vibrations that pass through them. Canell incorporates real-time presence as an integral aspect of her sculptural situations – which are not an attempt to explain the world but to densify it with the impurities of process, the agency of materials and the unexpected directions in which they send our attention.

“Dits Dahs” runs in parallel to Canell’s exhibition at Barbara Wien, Berlin.

Coinciding with the exhibition, Nina Canell and Robin Watkins will launch a new artists’ book: “Amber (A visual anthology of the contradictory representation of the female body in the electrical age)”. 176 pages, colour offset with a screen printed slipcase, published by Rhombus Press, New York, limited to 250 copies.

Nina Canell (* 1979 in Växjö, Sweden) lives and works in Berlin. Her recent solo exhibitions include Kunsthalle Baden-Baden (2019), Kunstmuseum St.Gallen (2018), S.M.A.K. Ghent (2018), Museo Tamayo, Mexico City (2017), Center d’art contemporain d’Ivry – Le Crédac, Paris (2017), Arko Art Centre, Seoul (2015), Moderna Museet, Stockholm (2014), Hamburger Bahnhof, Berlin (with Rolf Julius, 2013). Her work was presented at the Nordic Pavilion at the Venice Biennale (2017), as well as biennales in Cuenca (2018), in Lyon (2015), Sydney (2012), La Triennale, Palais de Tokyo, Paris (2012), Tate Liverpool (2010), Gwangju (2008) and Manifesta 7, Rovereto (2008).

____

Daniel Marzona zeigt zum Gallery Weekend 2020 die zweite Einzelausstellung mit der schwedischen Künstlerin Nina Canell. Canells Arbeit dreht sich weniger um Kunst als einem abgeschlossenen Werk, vielmehr geht es um den Prozess, der durch die überraschenden und veränderbaren Möglichkeiten der Materialien in Gang gesetzt und ganz bewusst nicht vollkommen kontrolliert wird. Canell benutzt physikalische Eigenschaften der Materialien und setzt sie in Beziehung zueinander.

Der Ausstellungstitel „Dits Dahs” ist eine Lautmalerei, die den zwei verschiedenen Signallängen des Morsealphabets – genannt dots und dashesoderdits und dahs– entlehnt ist. Canells neue Werkgruppe ist inspiriert von solchen Signalübertragungen – den Pausen dazwischen und den Störungen. Es werden Leitungen und Verbindungen unterbrochen, um über die gegenseitige Beeinflussung der Materialien zu reflektieren. Der Austausch zwischen den Substanzen und Dingen hinterlässt Spuren, die auf verschiedene Weise entstehen: durch die Distanz, die sie zurücklegen, Gegenstände, auf die sie stoßen oder durch Schwingungen, die sie in Bewegung versetzen. Dies alles ist ein Ergebnis von Zufallsoperationen und genauen Beobachtungen. Canell schafft Situationen, die den skulpturalen Prozess in Echtzeit zeigen. Ihr Werk ist kein Versuch, die Realität zu erklären, sondern sie zu verdichten. Canell gelingt das mittels Störstellen im Ablauf, Material-Interaktionen und den unerwarteten Richtungen, in die die Materialien unsere Aufmerksamkeit lenken.

“Dits Dahs” läuft parallel zu Canell’s Ausstellung bei Barbara Wien mit demselben Titel.

Zur Ausstellung erscheint das neue Künstlerbuch von Nina Canell und Robin Watkins: „Amber (A visual anthology of the contradictory representation of the female body in the electrical age)”, 176 Seiten, ganzseitige farbige Abbildungen, Pappschuber mit Siebdruck, Rhombus Press, New York, limitierte Auflage von 250 (120 Euro)

Nina Canell (* 1979 in Växjö, Schweden) lebt und arbeitet in Berlin. Zuletzt hatte sie Einzelausstellungen u.a. in der Kunsthalle Baden-Baden (2019), im Kunstmuseum St.Gallen (2018), S.M.A.K. Gent (2018), Museo Tamayo, Mexico City (2017), Center d’art contemporain d’Ivry – Le Crédac, Paris (2017), Arko Art Centre, Seoul (2015), Moderna Museet, Stockholm (2014), Hamburger Bahnhof, Berlin (mit Rolf Julius, 2013). Bei der Venedig Biennale 2017 nahm sie an der Ausstellung im Nordischen Pavillon teil; sie war außerdem eingeladen zu Biennalen in Cuenca (2018), Lyon (2015), Sydney (2012), La Triennale, Palais de Tokyo, Paris (2012), Tate Liverpool (2010), Gwangju (2008) und der Manifesta 9, Rovereto (2008).